پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250888
تا ابتداي آبان همه افراد بالاي ۳۰ سال واکسيناسيون مي شوند
تاریخ انتشار : 1400/05/31 08:57:07
نمایش : 1253
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: تعطيلي رستوران ها، کافه ها، نمايشگاه ها در محيط هاي سربسته، باشگاه هاي ورزشي و استخرهاي سرپوشيده ادامه مي يابد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صداوسيما، در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما بر اساس مصوبه دو جلسه قبل ستاد ملي مقابله با کرونا اين مشاغل بيشترين تأثير را در سرايت بيماري کرونا دارند.
عليرضا رئيسي گفت: در محدوديت‌هاي اخير اصناف و مشاغل بيش از ۸۰ درصد آنها شيوه نامه‌هاي بهداشتي را رعايت کردند.
 
وي افزود: بر اساس تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا منع تردد تا ۵ شهريور ادامه خواهد داشت.
 
رئيسي گفت: براي بازارهاي سرپوشيده و پاساژها شيوه نامه‌هاي جديدي ابلاغ خواهد شد و شيوه نامه‌هاي کنوني تغيير مي‌کند.
 
وي افزود: دولت به اصناف و مشاغل کمک اقتصادي مي‌کند اما زيان اصناف جبران ناپذير است و بر اين اساس ادامه تعطيلات اصناف و مشاغل نادرست است.
 
رئيسي گفت: با توجه به اينکه ۷۰ درصد مردم مي‌دانند کرونا موجب مرگ مي‌شود افزود: در تعطيلات اخير ۷۰ تا ۸۰ درصد شيوه نامه‌ها به وسيله مردم رعايت شد و عده‌اي دوباره به سفر رفتند.
 
وي افزود: سطح آگاهي مردم درباره کرونا کافي اما حساسيت‌ها در اين زمينه کاهش يافته است. همان درصد کمي که رعايت نمي‌کنند براي انتشار بيماري کافي هستند.
 
او افزود: افزون بر واکسيناسيون بايد براي مقابله با کرونا شيوه نامه‌هاي بهداشتي نيز رعايت شود.
 
رئيسي گفت: با توجه به اينکه آمريکا درصد قابل توجهي از مردم خود را واکسينه کرده است اما در يک ماه اخير ميزان مرگ در اين کشور از ۱۰۰ نفر به بيش از ۱ هزار نفر رسيده و اين وضع در کشورهاي اروپايي نيز ايجاد شده است.
 
وي افزود: اکنون ۹۰ درصد سويه غالب کرونا در دنيا سويه دلتاست البته فرانسه و ايتاليا درگير موج سويه لامبدا شده اند.
 
رئيسي گفت: بسياري از کشورهاي اروپايي که ماسک را برداشته بودند اکنون به سرعت عقبگرد کرده و به سمت اجراي شيوه نامه‌هاي بهداشتي بازگشته اند.
 
وي افزود: رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي، واکسيناسيون و تقويت طرح شهيد سليماني سه اولويت ستاد ملي مقابله با کروناست.
 
رئيسي گفت: در آينده واردات واکسن افزايش مي‌يابد و قراردادها در اين زمينه در حال به نتيجه رسيدن است.
 
وي با بيان اينکه ۴ جلسه بسيار مؤثر و کاربردي ستاد ملي مقابله با کرونا برگزار شده است افزود: بر اين اساس مشکل پرداخت ارز به چين حل شد از طريق امارات واکسن وارد مي‌شود و تا پايان شهريور به طور قطع ۳۰ ميليون دز واکسن خواهيم داشت.
 
رئيسي گفت: در تماس تلفني رئيس جمهور با رئيس جمهور چين قرار شد چيني‌ها ۱۵ ميليون واکسني که آبان بايد تحويل مي‌دادند در مهر تحويل دهند که با اين حساب تا پايان مهر ۳۰ ميليون واکسن وارداتي از چين خواهيم داشت.
 
وي افزود: تا ابتداي آبان به طور حتم همه افراد بالاي ۳۰ سال واکسينه مي‌شوند.
 
رئيسي گفت: اينکه واردات واکسن از چين افزايش يافته است به دليل واکسيناسيون ۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر از جمعيت اين کشور است و تزريق واکسن در چين کاهش يافته است.
 
وي افزود: آمريکا تا زماني که ۵۰ درصد جمعيت خود را واکسينه نکرده بود به کانادا که در حقيقت يکي از ايالت‌هاي آمريکا محسوب مي‌شود واکسن نداد در حالي که اين کشور ۳ و ۷ دهم برابر نياز خود را از آمريکا واکسن پيش خريد کرده بود.
 
رئيسي گفت: تا زماني که به توليد داخلي واکسن نرسيديم به ما واکسن نمي‌دادند.
 
وي افزود: بيشترين واکسن تاکنون از چين وارد شده است و کشورهايي که پيرامون ما درصد بالايي از جمعيت خود را واکسن زده اند در مراحل کارآزمايي باليني واکسن ديگر کشورها شرکت کرده اند اما ما نمي‌خواستيم مردم ايران را آزمايشگاهي آنها قرار دهيم.
 
رئيسي گفت: در توليد واکسن داخلي در دو سه هفته آينده تحول خوبي ايجاد خواهد شد و از مهر به بعد ماهانه ۱۰ تا ۱۵ ميليون دز واکسن توليد داخل خواهيم داشت و چشم انداز بسيار خوبي در اين زمينه داريم.
 
وي افزود: اکنون مشکلي به نام تزريق واکسن نداريم و فقط بحث تأمين واکسن است.
 
رئيسي گفت: با توجه به اينکه شيب ابتلاء در پيک پنجم بسيار بلند بود و در ۹۰ درصد استان‌ها پيک پنجم بالاترين پيک بوده است فکر مي‌کنيم بجز استان سيستان و بلوچستان و يزد که روند نزولي دارند بقيه استان‌ها به قله رسيده اند و در صورت رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي روند نزولي مي‌يابند.
 
وي افزود: اکنون استان‌هاي شمالي نيز در تعداد ابتلاء به کرونا کمي سر خم کرده اند.
 
رئيسي گفت: اولويت نخست دولت بحث سلامت و مقابله با بيماري کروناست و براي تأمين ارز واکسن هيچ مشکلي وجود ندارد.
 
وي افزود: آمريکا به ما واکسن نمي‌دهد اما براي واردات واکسن فايزر و مادرنا با اروپايي‌ها در حال مذاکره هستيم که اگر به نتيجه برسد وارد مي‌کنيم.
 
رئيسي درباره رابطه توليد واکسن داخلي با واردات واکسن گفت: اينکه برخي فکر مي‌کنند به دليل حمايت از توليد داخل واردات انجام نداديم اصلاً اين طور نيست زيرا توليد داخل کار خود را انجام مي‌دهد و ما با کشورهاي ديگر براي واردات قرارداد بسته ايم اما آنها به ما واکسن ندادند.
 
وي درباره کيفيت واکسن‌هاي وارداتي نيز افزود: مرجع رسيدگي به اين موضوع سازمان غذا و دارو است و تا اين سازمان واکسني را تأييد نکند به دست ما نمي‌رسد بنابراين کيفيت واکسن‌هاي وارداتي قابل قبول است و ادعاها در زمينه بي کيفيت بودن آنها را رد مي‌کنيم.
 
رئيسي گفت: هر واکسني که توليد مي‌شود مانند هر دارويي عوارض دارد اما عوارض واکسن در مقابل هزار و يک عارضه کرونا اهميتي ندارد.
 
وي افزود: عوارض منجر به بستري در کساني که واکسن زده اند بسيار کم است.
 
رئيسي گفت: مرگ و مير افراد ۷۰ سال به بالا در مقايسه با سال گذشته کاهش يافته است.
 
وي افزود: مقرر شد دو گروه در ستاد مقابله با کرونا براي بررسي بازگشايي مدارس از ابتداي مهر تشکيل شود.
 
رئيسي گفت: وزارت بهداشت و آموزش و پرورش شيوه نامه‌هاي بهداشتي را در اين زمينه تبيين و ابلاغ مي‌کنند و به طور کلي اگر شرايط فراهم شود رويکرد ستاد مقابله با کرونا بر مبناي بازگشايي حضوري مدارس است البته از ابتداي مهر مدارس به صورت مجازي به طور حتم باز خواهند شد.
 
رئيسي گفت: ۱۱۲ هزار مدرسه در کل کشور وجود دارد که ۶۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه از اين تعداد زير ۱۰۰ نفر دانش آموز دارد.
 
وي افزود: مقرر شده است در هيچ کلاسي بيش از ۱۵ دانش آموز حاضر نباشند.
 
رئيسي گفت: اکنون ۸۵ درصد معلمان سراسر کشور دز اول واکسن را دريافت کرده اند و تا پايان اين هفته همه معلمان دز اول را دريافت مي‌کنند و دز دوم نيز در چهار هفته ديگر به آنها تزريق خواهد شد.
 
وي افزود: همه راننده‌هاي سرويس مدارس نيز واکسينه مي‌شوند.
 
رئيسي گفت: بر اساس تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا مدت مهلت تسليم اظهارنامه‌هاي مالياتي تا ۷ شهريور تمديد شد.
 
مسلم چشمي مسئول کميته نظارت و پايش قرارگاه جهادي شهيد قاسم سليماني نيز در اين برنامه گفت: از ابتداي شيوع کرونا به وزارت بهداشت کمک کرديم و ۴۰۰ هزار نفر از کادر بسيج در اين زمينه فعاليت داشته اند.
 
وي افزود: طرح شهيد سليماني را به روز کرده ايم و برنامه منظم و ضابطه مندي را براي مهار کرونا داريم.
 
چشمي گفت: طرح شهيد سليماني ۳ محور مراقبتي، حمايتي و نظارتي دارد که محور حمايتي و نظارتي هميشه فعال بوده است اما محور مراقبتي را به سمت واکسيناسيون وارد کرده ايم.
 
وي افزود: تلاش مي‌کنيم بخش بيماريابي را تقويت کنيم و مراکز مراقبتي و درمان سرپايي را افزايش دهيم.
 
چشمي گفت: ۱۴۲ مرکز واکسيناسيون را خودمان اداره مي‌کنيم و در بيش از ۴۰۰ مرکز نيز با وزارت بهداشت مشارکت داريم.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html